יד ושם הפך למקום הכי קדוש לעם היהודי. מה זה אומר עלינו

חייבים ללמוד כל פסיק על השואה, אבל אסור שהיא תהפוך לצידוק ההיסטורי שלנו על הארץ הזאת
שואה ילד וקשיש

יום השואה הוא המועד בלוח השנה היהודי שמציינים אותו הכי הרבה ישראלים. למעלה מ 90%. יותר מפסח, יום הכיפורים ויום העצמאות. את הנוער לוקחים למסעות למחנות ההשמדה ופחות למסעות בעקבות ישראל כמדינת מופת בתחומי הייטק חקלאות ורפואה. לפי יחסי החוץ של ישראל משתמע שהמקום הקדוש ביותר בישראל הוא אתר יד ושם; שישה נשיאי ארצות הברית ביקרו בישראל בזמן כהונתם לאורך השנים. חמישה מהם, ג’ימי קרטר, ביל קלינטון, ג’ורג’ בוש ברק אובמה ודונאלד טראמפ היו ביד ושם מיד עם תחילת ביקורם בארץ. רק אחד, דונאלד טראמפ, המשיך גם לביקור בכותל המערבי.

כמו ישראלים רבים- גם אני מתרגש היום מכך שישראל הופכת למוקד עלייה לרגל למנהיגי עמים רבים. אבל אי אפשר שלא לשים לסיבה שבזכותה הם מגיעים לכאן- השואה.

השואה עדיין נוכחת מאוד בצידוק קיומה של מדינת ישראל. מה המסר בכך? שאנחנו כאן רק בגלל העוול שעשו לנו? שקיבלנו את מדינת ישראל כפרס ניחומים מאומות העולם?

 

שלא ישתמע לרגע זלזול. מדובר בהישג אדיר ומרגש. יש לו חשיבות אסטרטגית למלחמה באנטישמיות, לזיכרון השואה, לקחי השואה ולהכרה מאומות העולם. אבל ההישג הזה מראה שאנחנו עדיין בשלב שמה שמאחד בינינו הוא הגורל היהודי. אותו גורל משותף שידע להתאכזר אלינו בשנות הגלות הארוכה. אותו גורל שהדביק אותנו יחד, וגרם לאנשים בעלי השקפות עולם שונות בתכלית להבין שהם אינם גרמנים בני דת משה- אלא העם היהודי.

אני מחכה ליום שמנהיגי האומות לא יגיעו לכאן בגלל העבר שלנו- אלא בגלל העתיד שלנו. שמדינת ישראל תהפוך למדינת מופת בתחומים רבים. שיהיה כינוס של 48 מנהיגים שיבואו לפה ללמוד מהדגם המיניאטורי הזה שנקרא ישראל: כיצד פועלת מדינת מופת שמשלבת חסד, טכנולוגיה, כלכלה מתקדמת, מוסר חברתי ושורשים עמוקים.

ז’בוטינסקי אמר זאת כך: “רבים מאתנו מאמינים כי בעתיד תהיה ארץ ישראל דווקא למעבדה, אשר בה תתגלה ותתגשם בדרך מיוחדת משלנו התרופה לחברה האנושית כולה”.

אנחנו בהחלט בדרך לשם. למדינה שאומרת- אני לא כאן רק בגלל העבר שלי- אני כאן גם בזכות העתיד שלי. מדינה שיונקת מהעבר אבל לא מתבוססת בו. מדינה שבה הצידוק הקיומי הוא לא רק בשורשי העבר- אלא גם בפירות העתיד.

 

ובכל זאת, הגורל היהודי המשותף הוא הקומה הראשונה שבלעדיה לא יכולה לצמוח גם קומת העתיד המשותף. כי לפעמים, כשנתקעים בוויכוחי אין קץ על איך נראית אותה מדינת מופת, אין ברירה אלא לחזור לנוסחת קיום בסיסית יותר.

כתב זאת בצורה תמציתית עד כאב ניצול השואה ואיש הרוח ז’אן אמרי:

“על אמת ידי השמאלית חקוק המספר של אושוויץ; קצר הוא לקריאה מן החומש ומן התלמוד, ובכל זאת יש בו מידע ממצה יותר. הוא אף מהימן יותר בתור נוסחת יסוד של הקיום היהודי. כשאני אומר לעצמי ולעולם, כולל ליהודים המחזיקים ביהדותם מטעמים דתיים ולאומיים, שאינם רואים בי אחד משלהם, כשאני אומר: ‘אני יהודי’, אני מתכוון בכך אל העובדות והאפשרויות המקופלות במספר של אושוויץ”.

יעניין חברים וחברות?
שתפו בכיף ותנו קרדיט : ) עקבו גם בפייסבוק.

מה יש עוד בנושא?

אילנה-איילנד

הנערה שהתנגדה לרכבל במצדה

ומה ענו לה ראש הממשלה ושר הביטחון

מלחמת יום כיפור_800x632

הניצחון הכי גדול שלנו: מלחמת יום הכיפורים

קצת נתונים חשובים

אשכול של הומור

ההומור של לוי אשכול הציל אותנו

ולאיזה מנהיג בכלל לא היה חוש הומור

שווים צפייה

נגן וידאו

שיטת השקשוקה

איך הכנת שקשוקה עזרה לי להבין את אתגרי החברה הישראלית

נגן וידאו

משבר שנות השבעים

למה מדינות ישראל הקודמות חרבו בשנות השבעים להקמתן ומה נעשה כדי שזה לא יקרה לנו?

נגן וידאו

הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

למה חלק מצמחי המדבר מתפוצצים?

נגן וידאו

הנשק הכי קטלני בתנ"ך

ואיך הוא עזר לנצח במערב הפרוע של ישראל