האם הסנה באמת בוער בהר כרכום?

ואיך שיווקו לנו את הר סיני בתחומי מדינת ישראל
סנה בוער מוקטן 3

 

בכל שנה, בסמוך ל 21 לדצמבר, שהוא היום הקצר ביותר בשנה, אנו חוזים באחד מתרגילי השיווק המוצלחים ביותר בנופי ישראל. תרגיל שמצליח לגרור מאות עולי רגל לחזות בתופעת “הסנה הבוער” שבהר כרכום, אחד ההרים המרוחקים והנידחים ביותר בנגב.

בארץ שששים אחוז ממנה הם מדבר, להצליח לקחת הר מדברי סתמי למדי עבור הקהל הרחב, ולהפוך אותו לאתר עלייה לרגל- זו גאונות לשמה. כל זה דרך הפיכתו של המקום ל”הר סיני” וקביעה שתופעת טבע אזוטרית של השתקפות שמש, היא היא תופעת “הסנה הבוער”.

זה שאין שום קשר בין התרגיל השיווקי לבין אמת מדעית או היגיון פשוט, לא מוריד מיופייה של ההטרלה, ומכך שהשיווק הגאוני הזה צריך להילמד בקורס למכירת קרח לאסקימואים.

 

השתלשלות הדברים:

את הר סיני, המקום בו ירד האל להשמיע את דברו, מחפשים מסתמא כבר רבים וטובים. בספר מסעי סיני שיצא לראשונה ב 1968, מונה מנשה הראל 12 דעות שונות באשר למיקומו של ההר, ומאז נוספו עד הצעות רבות. למעשה, כמעט אין פסגה משמעותית בחצי האי סיני שלא הוצעה על ידי חוקר כלשהו להיות הר סיני ויש אף כאלו שהרחיקו את הזיהוי גם למדבריות ערב או למערב הסהרה…

אבל, רק הצעה אחת, הר כרכום, היא בתחומי מדינת ישראל דהיום. באופן מעניין למדי הצעה זו הוצעה לראשונה ב 1983, כשנה לאחר שעזבנו את מדבריות סיני ומסרנו אותם למצרים.

מכיוון שאינני הולך לפרט על ההצעה, אני מציע לקרוא על כך בעיון במרשתת ובחומרים שפרסם ענתי. רק אומר במילה: ההצעה מתבססת על אלפי ציורי סלע שיש בהר ובקרבתו, על שרידי יישוב צפוף יחסית למרגלותיו, ומספר מקורות מים שלכאורה מתאימים למקורות.

ההצעה נדחתה על יד רוב מוחלט של הקהילה המדעית והחוקרים, והוגדרה יותר כאמונה ומשאלת לב שיהיה לנו “הר סיני” בתחומי ישראל, מאשר למשהו שיכול להיות קשור איכשהו לממצאים ולתיאור המקראי.

וכמטייל הדיוט עם תנ”ך והיגיון – אני יכול להוסיף שבעיני הסיכוי שהר כרכום הוא הר סיני זהה לסיכוי שגבי נחל ברק הם ים סוף. פשוט אין קשר. הציורים הבאמת יפים קיימים בעוד מקומות רבים בסיני ובנגב הדרומי, התיארוך שלהם בעייתי, באר כרכום שזוהתה כ”רפידים” שבה מתואר נחל זורם- אינה אלא באר מעופשת שמספיקה בקושי לכמה עיזים, המיקום הגיאוגרפי של ההר לא מתאים ועוד ועוד בעיות…

 

אבל הגאונות של התרגיל השיווקי לא הסתכמה רק בזה. כמעט כל רבע אבן שעל ההר נקשרה לפתע לסיפורים מקראיים גדולים: מערה כמוה יש מאות ברחבי סיני, הוכתרה לפתע כאחת המערות הבודדות שבראשי הרים, ולכן היא בוודאי “נקרת הצור” בה הסתתר משה, קובץ עצי אשל קטנים הוכתרו כמקור ל”מן” הקדום, וחריטות שונות נקשרו ללוחות הברית ושלל פסוקים. אבל המוטרף מכולם, הוא ללא ספק הסנה הבוער.

בצידי ההר, נמצאה מערה קטנה עם חור מלמעלה, שבשעות הצהריים בשיא החורף, יוצרת איזושהי הילה מסוימת. בהשראת עמנואל ענתי שטען שהר כרכום הוא הר סיני, נמצא מי שטען שההילה של המערה בשעות הצהריים של החורף, היא היא מחזה “הסנה הבוער” שאותו ראה משה מרחוק.

מה אומר לכם?

זו חוויה נהדרת להגיע להר ולראות מאות אנשים עומדים אל מול המערונת הזאת, מתפעמים מהסיפור המקראי.

איך נראית התופעה המרנינה?

אין צורך לנסוע עד להר כרכום לשם כך. פיתחו את התריס בחלון ביתכם, תנו לקרני השמש לרצד על קיר חשוך- והרי לכם תופעת הסנה הבוער. אותו דבר כמו בהר כרכום. אחד לאחד.

 

מה דעתי על ההטרלה הזאת?

אני מת עליה.

כי כמו הטרלה טובה- האמת לא משנה, אלא הבאזז שהיא יוצרת. וככה, בזכות הדבר הזה אלפי מטיילים פוקדים הר שלולא הסיפור של ענתי אף אחד לא היה מגיע אליו, אז יאללה לבריאות. על הדרך גם עולה שאלת זיהיו של הר סיני ודיון על פסוקים, אז בכלל הרווחנו. כל עוד זוכרים שזו סוג של הטרלה. הטרלה שהממציא הבאמת יקר מאוד שלה מאמין בה בכל ליבו.

 

טוב, ועדיין נשארנו עם חידה מסוימת.

בכל זאת יש הר בנגב, שאלפי ציורי סלע מעידים שהוא חשוב ומקודש במשך שנים רבות. גם אם הוא לא הר סיני, האם אפשר בכל זאת לתת לו זיהוי מתאים יותר?

לדעתי כן.

ישנו הר מקודש שמופיע במקרא במדבר פארן: הר פארן.

הנביא חבקוק מתאר אותו: “אֱלוֹהַ מִתֵּימָן יָבוֹא וְקָדוֹשׁ מֵהַר פָּארָן סֶלָה”, והוא מוזכר גם במקרא בתחילת שירת וזאת הברכה, כהר קדוש יחד עם הר סיני:

“ה’ מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן”.

מדבר פארן מזוהה בסבירות לא רעה בכלל בחלק המרכזי והגירני של מדבר סיני. בין השאר באגן נחל פארן של ימינו. הר כרכום נמצא למעשה בחלקו הצפוני של מדבר פארן, וקדושתו בעיני הנוודים במשך מאות שנים, יכולות להצביע שזהו הר פארן הקדום.

אולי,

רק אולי

 

יעניין חברים וחברות?
שתפו בכיף ותנו קרדיט : ) עקבו גם בפייסבוק.

מה יש עוד בנושא?

קוצים במדבר

אהבה של קוצים

קוצי הארץ מלמדים אותנו סוד גדול על האהבה

שיח הצלף

הסוד של שיח הצלף

ואיך זה קשור לבנות צלפחד ופרשות פנחס ומסעי

אילנה-איילנד

הנערה שהתנגדה לרכבל במצדה

ומה ענו לה ראש הממשלה ושר הביטחון

שווים צפייה

נגן וידאו

שיטת השקשוקה

איך הכנת שקשוקה עזרה לי להבין את אתגרי החברה הישראלית

נגן וידאו

משבר שנות השבעים

למה מדינות ישראל הקודמות חרבו בשנות השבעים להקמתן ומה נעשה כדי שזה לא יקרה לנו?

נגן וידאו

הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

למה חלק מצמחי המדבר מתפוצצים?

נגן וידאו

הנשק הכי קטלני בתנ"ך

ואיך הוא עזר לנצח במערב הפרוע של ישראל