ארבעת הימים ששינו את ההיסטוריה

ערב תשעה באב, בארמון של פרדיננד ואיזבלה בספרד התרחשו שני אירועים שונים ששינו את ההיסטוריה
היסטוריה

 

ארבעה ימים בחודש אב 1492 שינו את פני ההיסטוריה העולמית והיהודית, בשני אירועים שונים שהתרחשו באותו מקום בדיוק.

 

מתי הסתיימו ימי הביניים היהודיים?

ב 31 ליולי, תשעה באב, 1492 נקבע היום האחרון לגירוש יהודי ספרד. פרדינדד ואיזבלה מלכי ספרד- גזרו על כל יהודי ארצם לעזוב או להתנצר וכך אכן קרה. יהדות ספרד הייתה החשובה ביותר, העשירה ביותר והמשפיעה ביותר בכל תפוצות ישראל. התפזרות המרכז הזה אל כל ארצות הים התיכון והמזרח יצרה מפץ גדול שגרם לשרשרת תהליכים שעתידים לשנות את פני היהדות. רבים רואים בתאריך זה את סיומם של ימי הביניים היהודיים.

 

מתי הסתיימו ימי הביניים העולמיים?

ארבעה ימים לאחר גירוש ספרד, ב 3 לאוגוסט, יב אב, 1492, יצא כריסטופר קולומבוס למסע שבסופו הוא עתיד לגלות את יבשת אמריקה לעולם הישן. מי שמימן לו את המסע ואפשר לו לצאת- היו פרדיננד ואיזבלה- מלכי ספרד. גילוי זה עשה מהפכה כבירה ושנים ספורות אחר כך כבר עשרות משלחות יוצאות לגילוי וכיבוש של העולם החדש. לגילוי אמריקה היו השלכות פילוסופיות, מדעיות וכלכליות ששינו את פני הכוחות בעולם והיו מהגורמים שהפכו את אירופה לשליטת העולם. רבים רואים בתאריך זה את סיומם של ימי הביניים העולמיים.

שני האירועים הללו יצאו מאותו מקום בדיוק ומיוזמה של אותם מלך ומלכה: פרדיננד ואיזבלה מלכי ספרד.

 

האירועים האלו יוצרים מפץ גדול שמשנע מיליוני אנשים- אלא שלכיוונים הפוכים.

העולם נע מערבה- לאמריקה, ואילו היהודים נעים מזרחה למרכז אירופה ולארץ ישראל.

 

לגירוש ספרד השפעה מכרעת על העולם היהודי: כתוצאה ממנו קם המרכז היהודי הגדול בצפת, וארץ ישראל חוזרת להיות לראשונה מזה 1000 שנים למרכזו של העם היהודי: ממנה יוצא ספר ההלכה הגדול השולחן ערוך, תורת הקבלה, ופיוטים ומנהגים שמתקבלים בכל תפוצות ישראל (למשל קבלת שבת ולכה דודי). היה זה “קיבוץ גלויות שברוח” שהקדים את קיבוץ הגלויות הגדול. מכאן גם מתחילות העליות המסורתיות לארץ ישראל להן היו שותפים עשרות אלפי אנשים שבמשך כמה מאות שנים ייצרו את התשתית היישובית לבואן של העליות הציוניות. מכאן גם מתחילה שרשרת האירועים והמהפכות שמשנות את העם היהודי עד להקמת המדינה: גירוש ספרד מוביל לעליית המרכז בצפת שמוביל להתפשטות הקבלה שמוביל לשבתאי צבי שמוביל לחסידות שמולידה את הציונות. (זה כמובן תיאור פשטני מאוד, אבל עדיין נכון).

 

גם בעולם, גילויו של קולמבוס הוא מכריע: הוא מבשר את עלייתה של תרבות המערב ככוח העולמי החשוב ביותר. ב1492 כבשו פרדיננד ואיזבלה את ממלכת גרנדה המוסלמית בספרד ובכך הפכה אירופה כולה לנוצרית. גילוי אמריקה שהתרחש באותה שנה הוביל את תרבות המערב לשלוט ברוב העולם ולצבור עושר וידע חסרי תקדים- מה שגרם בין השאר לדחיקת ציוויליזציות המזרח מלהיות הכוח המוביל, לעת עתה. שנה זו מסמלת את הכרעת המערב האירופי על פני האסלאם ותרבויות המזרח.

 

תשעה באב. גירוש ספרד.

אם היינו שואלים את גולי ספרד מה דעתם, הם היו מבכים את האסון שקרה למשגשגת שביהדות העולם. אבל האסון הזה הוביל לחזרתה של ארץ ישראל לזירה, לעלייתו של עמוד השחר היהודי ולראשית החזרה של עם ישראל לזירה העולמית (דון יוסף נשיא- ראש ממשלת טורקיה, בנימין דיזראלי ראש ממשלת בריטניה, שפינוזה, ואפילו בנימין זאב הרצל- כולם מצאצאי מגורשי ספרד).

גם קולמבוס לא ידע שהצליח. עד יום מותו הוא לא ידע שגילה יבשת חדשה וחשב ש”רק” מצא דרך חדשה להודו.

זה תשעה באב: שבר גדול, שבלי שנשים לב יוצר תהליכי עומק שבונים קומות נוספות, אדירות, לנו ולעולם.

 

יעניין חברים וחברות?
שתפו בכיף ותנו קרדיט : ) עקבו גם בפייסבוק.

מה יש עוד בנושא?

כיבוד סליחות

אלול ארצישראלי מתוק

איך החודש הכי שמח בשנה הפך לחודש של פחד?

אליהו ואלישע

נביא המים ונביא האש

על דרכם החינוכית של אליהו ואלישע

מי האב שמת בשיר “מת אב ומת אלול”?

שלושה אבות יצרו שיר אחד במשך אלף שנים

שווים צפייה

נגן וידאו

שיטת השקשוקה

איך הכנת שקשוקה עזרה לי להבין את אתגרי החברה הישראלית

נגן וידאו

משבר שנות השבעים

למה מדינות ישראל הקודמות חרבו בשנות השבעים להקמתן ומה נעשה כדי שזה לא יקרה לנו?

נגן וידאו

הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

למה חלק מצמחי המדבר מתפוצצים?

נגן וידאו

הנשק הכי קטלני בתנ"ך

ואיך הוא עזר לנצח במערב הפרוע של ישראל