המהלך הנסתר של ספר שמואל

הקנאה בין שאול לדוד הייתה יכולה להסתיים אחרת. ספר שמואל מציג לנו מספר פתחי מילוט שבהם היה יכול להיעשות שלום בין שני בתי המלוכה
התנ"ך פתוח בנחל מכמש בו היה הקרב הגדול של יונתן בן שאול

 

היה יכול להיגמר אחרת.

כמה ששאול קינא בדוד. העריך אותו בטח העריך, אבל ככל שהעריך יותר ככה קינא יותר.

איך אוותר על המלוכה ואעביר אותה הלאה? זה נגד הטבע.

בסוף שאול נפל על ידי חרבו שלו. מי שלא משחרר בזמן, תכונותיו שלו הן הן יבואו כנגדו.

היום, בנחל מכמש, עם התנ”ך פתוח ביד, ראינו את המהלך הנסתר של ספר שמואל.

ראינו את האלטרנטיבה שהייתה יכולה להיות. איך העסק בין שאול לדוד היה יכול להסתיים במעבר מלוכה חלק- ואולי אפילו שמח.

ראינו שכל ספר שמואל נותן לשאול ודוד נקודות מילוט כדי לסיים את הסיפור ביניהם בשיתוף פעולה במקום במלחמה.

בואו נתחיל, המהלך הנסתר של ספר שמואל:

כבר בקרב דוד וגוליית הייתה אופצייה להעברת מלכות מסודרת משאול לדוד. שאול מכין את דוד לקרב ולרגע קט מוכן למסור לדוד את בגדי מלכותו. כעין העברת מקל נעימה וטובה.

אבל זה לא צלח עקב קנאת שאול בהצלחת דוד.

ואז יש ניסיון נוסף:

מיכל בת שאול תתחתן עם דוד. הילד המשותף שלש דוד ומיכל יהיה לימים יורש העצר- נצר משותף לשושלת שאול ושושלת דוד יחד. ככה כולם יהיו מרוצים, נכדו של שאול יהיה המלך המיועד!

אבל גם זה לא צלח.

עקב נתינת מיכל לאיש אחר ואחר כך ריב קשה ומכוער בין מיכל לדוד, גם האפשרות הזו קרסה והריחוק בין דוד למיכל הוביל לכך שלא יהיו להם ילדים.

וכאן נכנסת אופציית האיחוד השלישית. יונתן בן שאול אמור להיות המלך העתידי. אבל בצעד חסר תקדים הוא מוותר ואומר לדוד, אתה תמלוך ו” אנוכי אהיה לך למשנה”. כלומר: דוד יקר, תכף אבא ימות, וכשזה יקרה, במקום להיאבק עמך על המלוכה, אני נותן לך אותה במתנה ואני אהיה מספר שתיים שלך!

איזה תעוצומות נפש יש לך יונתן!

אם התוכנית הייתה מצליחה, הייתה לנו מלכות של צאצאי שאול וצאצאי דוד יחד.

אבל יונתן מת בקרב בגלבוע וגם אפשרות זו ירדה מהפרק.

ועכשיו יש עוד סיכוי אחרון:

מפיבושת.

בנו הקטן והחכם של יונתן, נכדו של שאול, הופך להיות חברו הטוב של דוד והחברותא הכי קרובה שלו. דוד מכבד אותו ונותן לו מקום בבית המלך.

הנה שוב יש אפשרות למעבר טוב ומיטיב בין שתי ההנהגות.

אבל אחרי מרד אבשלום, דוד כועס על מפיבושת בלא עוול בכפו, ומנשל אותו מהשותפות במלוכה.

זאת הנקודה שבה כל אופציות האיחוד קרסו.

ולכן חז”ל ששמו לזה, אמרו:

“בשעה שאמר דוד למפיבושת: אתה וציבא תחלקו את השדה, יצאה בת קול ואמרה: רחבעם וירבעם יחלקו את המלכות” (ילקוט שמעוני, קנ”ו).

כלומר, ברגע שדוד כעס על מפיבושת ונישל אותו מהשותפות, נגדע סיכוי האיחוד האחרון בין צאצאי שאול לדוד, בין רחל ולאה, בין יהודה לישראל. כבר ברגע הזה נגזר שהמלוכה של דוד תתפלג ולא תצליח לאחד את השבטים לאורך זמן. לכן חז”ל בעצם אמרו שמלכות ישראל התפלגה עוד לפני שהתחילה…

יעניין חברים וחברות?
שתפו בכיף ותנו קרדיט : ) עקבו גם בפייסבוק.

מה יש עוד בנושא?

אליהו ואלישע

נביא המים ונביא האש

על דרכם החינוכית של אליהו ואלישע

קברה של נעמי שמר

הטרגדיה שבזכותה יש לנו את נעמי שמר

ילדתי אותך לבד, גידלתי אותך לבד וקברתי אותך לבד!

ההיסטוריה היהודית מבעד לאלונקה

ההיסטוריה היהודית מבעד לאלונקה

תמצית ההיסטוריה מזווית של לוחם מילואים

שווים צפייה

נגן וידאו

שיטת השקשוקה

איך הכנת שקשוקה עזרה לי להבין את אתגרי החברה הישראלית

נגן וידאו

משבר שנות השבעים

למה מדינות ישראל הקודמות חרבו בשנות השבעים להקמתן ומה נעשה כדי שזה לא יקרה לנו?

נגן וידאו

הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

למה חלק מצמחי המדבר מתפוצצים?

נגן וידאו

הנשק הכי קטלני בתנ"ך

ואיך הוא עזר לנצח במערב הפרוע של ישראל