לא יהדות חדשה, אלא יהדות רחבה

האם השבטיות הישראלית היא קללה?
פינק פלויד 8

 

לפעמים יש מי שחושב שבמכינות המעורבות מנסים ליצור את היהדות החדשה. כזו שבקבלת שבת שלה יש גם ניגון מרוקאי, גם אריק איינשטיין וגם ניגוני קרליבך. יהדות שדף המקורות שלה הוא מהגמרא והמלבי”ם ולאה גולדברג ועומר אדם. אבל לחניכים שלנו אמרתי שאני לא מנסה ליצור איתם את היהדות החדשה הזו.

 

מה לכאורה השילוב של דתיים וחילוניים אומר לעולם?

הנה, יצרנו איזו מעורב ישראלי כזה שיש בו גם וגם, והשבת שלו היא גם וגם, והלימוד שלו הוא גם וגם. ולדעתי זו טעות. רק זה חסר לי- שתיווצר כאן איזו עיסה חסרת מחויבות שבה מערבבים את כל הצבעים. כשלוקחים את כל הצבעים ומערבבים אותם, תנסו פעם, יוצא צבע אפור.

 

אז לא יהדות חדשה- אלא יהדות רחבה.

מה ההבדל?

היהדות הרחבה לא מנסה להגיד שכולם צריכים להיות אותו דבר: ישראלים משלבים כאלה שלוקחים קצת מהכל. כולנו אמצע ורוד ומחויך כזה. לא מזמן פגשתי מישהו מאוד פתוח ומשלב, יהדות וישראליות ואוניברסליות. רק שהפתיחות שלו קבעה שכולם צריכים להיות פתוחים ומשלבים כמוהו. כלומר כפייה וכור היתוך גס במסווה פלורליסטי.

היהדות הרחבה מכירה בכך שיש המון דרכים להיות יהודי טוב (אני מעדיף להגיד ישראלי טוב, כי היהדות בעצמה היא רק עוד גוון בתוך הישראליות, אבל נעזוב סמנטיקה כרגע). היהדות הרחבה רואה חשיבות בבחירת דרך, ולצד זה מכירה בזה שיש הרבה דרכים שונות בתוך היהדות. היא מכירה בזה שהבחור מהבית כנסת המרוקאי, היקה מהקיבוץ, מנכלי”ת ההייטק מהרצליה, החקלאי מנהלל, הבחורה ההיפית ממניין הקרליבך, ומלמד התינקות ממאה שערים הם כולם יהודים כשרים ונפלאים.

היהדות הרחבה לא מנסה לקחת את כל הגוונים האלה ולערבב אותם ל”יהדות החדשה”. טוב לה וסבבה לה עם מניין שכולו מרוקאי גם אם הנשים לא שותפות בו (במידה וזה מה שהן בחרו), טוב לה וסבבה לה עם בניין ההייטק שמנסה להפוך את העולם למקום טוב יותר גם אם לא מתקיימות שם שלוש תפילות ביום, טוב לה וסבבה לה עם המניין המשותף גם אם נשים קוראות שם הפטרה. הישראליות הרחבה לא מנסה לשנות נוסחים, לכפות עמדות ולעשות מכנה משותף לגוונים ומנהגים.

 

ויש רק שני כללים למי שרוצה להיות חלק מהיהדות הרחבה:

 1. צריך להרגיש שהסיפור היהודי הוא הסיפור שלי, אני חי אותו ויונק ממנו

2.  להכיר שהדרך שלי היא רק דרך אחת ביהדות, שתמיד היינו העם המגוון ביותר בעולם, ולכן חשוב שיישארו הגוונים האחרים ואוי לנו מכור היתוך.

 

למשל- מה אני רוצה מהחרדים? לא שישנו את אורחות חייהם, אלא שיכירו טובה גם לשאר הזרמים שבזכותם הם משגשגים כאן.

מה אני רוצה מהתל אביבים? לא שישנו אורחות חייהם אלא שירגישו חלק ויינקו מהסיפור היהודי הגדול שמתרחש לנו מול העיניים.

מה אני רוצה מהמתנחלים? לא שישנו את אורחות חייהם אלא שיבינו שהדרך הלאומית היא רק אחת מיני דרכים רבות בסיפור היהודי.

וכן, יש גם זרם כזה של יהדות שמנסה לחבר מכל הזרמים, ויש בו קצת מכל אחד. הוא זרם נהדר, ייתכן אפילו שאני כזה. אבל הוא עוד זרם. ממש אין צורך שכולם יהיו ככה.

 

לא חזרנו לכאן כדי ליצור יהדות חדשה, אלא כדי לתת לעשרות זרמים יהודיים, אותנטיים, ישנים וחדשים לעלות ולפרוח יחד כשכולם שותפים לסיפור היהודי הגדול.

 

יעניין חברים וחברות?
שתפו בכיף ותנו קרדיט : ) עקבו גם בפייסבוק.

מה יש עוד בנושא?

כיבוד סליחות

אלול ארצישראלי מתוק

איך החודש הכי שמח בשנה הפך לחודש של פחד?

מי האב שמת בשיר “מת אב ומת אלול”?

שלושה אבות יצרו שיר אחד במשך אלף שנים

למה מפלגות המרכז תמיד כושלות_800x787

למה מפלגות המרכז תמיד כושלות?

לאן נעלמו: כולנו, קדימה, חוסן לישראל, מפלגת המרכז והדרך השלישית?

שווים צפייה

נגן וידאו

שיטת השקשוקה

איך הכנת שקשוקה עזרה לי להבין את אתגרי החברה הישראלית

נגן וידאו

משבר שנות השבעים

למה מדינות ישראל הקודמות חרבו בשנות השבעים להקמתן ומה נעשה כדי שזה לא יקרה לנו?

נגן וידאו

הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

למה חלק מצמחי המדבר מתפוצצים?

נגן וידאו

הנשק הכי קטלני בתנ"ך

ואיך הוא עזר לנצח במערב הפרוע של ישראל